Calculate this 2

Instructies:

Bekijk eerst het filmpje en doe mee! Hiervoor moet je wel de gratis versie van Multimedia Fusion op je computer hebben geïnstalleerd. Dit kan dus niet op een tablet o.i.d., maar moet op een vaste computer of laptop. Je kunt het hier eventueel downloaden:

KLIK HIER!

Probeer nu zelf het programmaatje hieronder na te maken!

Stappenplan

STAP 1 - Zet alle objecten in beeld
  • 1 stuiterbal (Active Object)
  • 3 bumpers (Active Object)
  • 5 counters
  • Muren
  • Strings
STAP 2 - Stuiteren
Zorg ervoor dat de stuiterbal stuitert waar hij stuiteren moet. Dus tegen de muren, de randen van het frame en tegen de bumpers.
STAP 3 - Counters werken
Zorg ervoor dat de counters gaan werken. Dit heb je ook al gedaan bij Calculate This 1. Dus:
  • Maak een geheugen (Value) aan voor elk van de drie bumpers
  • Doe steeds Add to (1) bij het juiste geheugen als de stuiterbal een bumper raakt.
  • De eerste drie counters moeten altijd (Always) het getal ophalen uit het geheugen (Value) waar ze bij horen.
  • Laat de slotcounter de drie geheugens (Values) optellen (Set to).
STAP 4 - Random locaties
Dit is de moeilijkste stap van allemaal, omdat dit echt nieuw is.
  • Maak een groep (Group) aan die steeds twee willekeurige getallen aanmaakt (X en Y coördinaat).
  • Zet deze groep eerst op 'uit'. Pas als we klaar zijn met STAP 5, kun je de inhoud van deze groep (Group) testen en aanpassen.
  • Sla deze getallen ook op in een geheugen (Value).
  • Zet de positie (Position) van een bumper dan op die twee getallen.
  • Doe dit voor elk van de drie bumpers!
  • Sluit de groep (Group).
STAP 5 - Aftellen
Volg hiervoor de stappen zoals die in het filmpje worden verteld. Als de teller op 0 is aangekomen, open je de groep uit STAP 4. Natuurlijk zet je de teller dan tegelijkertijd weer op 5.