4 van Jezus’ vergelijkingen en spreekwoorden

In de bijbel staan veel spreekwoorden, eponiemen, gelijkenissen en parabellen

Parabellen

Een parabel is een verhaal of tekst met een diepe betekenis die de lezer moet raden. Veel hiervan staan in de bijbel en zijn verteld door Jezus.

Parabel van de zaaier

Het parabel van de zaaier luidt als volgt:

‘Een zaaier ging uit om te zaaien. Een deel van het zaad valt op de weg. Het zaad kan niet groeien, want de vogels pikken het op. Het kan geen vrucht dragen’.

’Dat is een Christus van palmhout’

‘Dat is een Christus van palmhout’ betekent letterlijk dat hij of zij erg mager  of dun is.

’Gij is zo dom als het paard van Christus’

’Gij is zo dom als het paard van Christus’ is niet per direct een spreekwoord van Jezus zelf maar gaat meer over hem. Als je het leest weet je al wat het betekent.

‘De zondebok zijn‘

‘De zondebok zijn’  betekent letterlijk gewoon: schulden op je nemen. Het komt uit de bijbel omdat het volk van Israël een keer een bok met al hun zonden erop naar de woestijn hadden gestuurd.

Dit waren vier van Jezus’ uitdrukkingen, spreekwoorden, parabellen en gezegden. Natuurlijk staan er meer in de bijbel, maar die zul je dan zelf moeten opzoeken.

 

De mysterieuze dood van Rudolf Diesel

Uitvinder

Rudolf Diesel was de bedenker van de ‘dieselmotor’. Hierdoor is hij beroemd geworden. Diesel was een eponiem. Tot vandaag de dag zie je bij tankstations dieselbrandstof. Diesel is veel duurzamer dan normale brandstof.

 

Theorie

Ze zeggen dat de doodt van Rudolf diesel plaatsgevonden zou hebben bij Het Kanaal. Dat is de zuidelijke Noordzee tussen Groot-Brittanië (Frankrijk) En Engeland. Later vond een Nederlands Loodsschip zijn lichaam en dat werd overboord gegooid (dat was vrij gebruikelijk). De onderzeeër waar Rudolf in zat werd getest met zijn uitvinding: de dieselmotor. (Het lag niet aan de motor) Rudolf was verdronken.

 

Biografie 

In Rudolf Diesels jongere jaren woonde hij eerst in Parijs. Daarna moesten ze al gauw weg voor de Frans-Pruisische oorlog. Rudolf en zijn familie vluchtten naar Duitsland omdat daar ook familie van hun was.

Rudolf groeide verder op in Duitsland. Hij werd later ingenieur en was altijd de beste van de klas. Door de goeie prestaties werd hij erg goed in techniek en wetenschap.

 

Adamsappel

De Adamsappel, ieder mens heeft er een. Maar… waar komen de naam en oorsprong vandaan?

Medisch

Medisch wordt de adamsappel gezien als een deel van je stembanden. Medische onderzoekers weten al erg lang dat je adamsappel je stembanden zou moeten beschermen. Ook weten ze dat bij mannen de adamsappel groter en beter zichtbaar is dan bij vrouwen.

De Bijbel

In de bijbel staat een verhaal dat met de adamsappel te maken zou moeten hebben (volgens de schrijver(s) van de bijbel zelf.) . Dat verhaal gaat zo:

Het verhaal begint bij Eva, de tweede mens op aarde. Op een dag zei God tegen Eva: ‘Eva, je mag van alle bomen de vruchten opeten, behalve van die daar, daar mag je niet van eten.’ Maar een paar dagen later, zei een slang dat ze dat toch moest doen. Nadat ze een hap had genomen zei ze dat Adam, de eerste mens op aarde, dat ook moest doen. Adam deed dat, en een stukje appel bleef in zijn keel zitten. Vandaar dus ook ‘Adamsappel’

Ik denk dat het verhaal uit de bijbel niet waar is omdat ik zelf niet gelovig ben. Als je wel gelovig bent denk je misschien dat dit de reden is, en dat begrijp ik wel.

Historiek over ‘De bokkenpruik op hebben’

‘De bokkenpruik op hebben’ betekent letterlijk: chagrijnig zijn, niet mee willen werken. Blijf lezen om de historiek te weten van dit spreekwoord.

 

De Middeleeuwen                                                                                                                         In de 18e eeuw werden veel pruiken gedragen. Hier komt het spreekwoord ‘De bokkenpruik op hebben’ ook vandaan. Als in de middeleeuwen mensen van adel een pruik op hadden, moest die natuurlijk wel goed zitten. Anders verloor het zijn chique uitstraling.

Ik denk eigenlijk niet dat dit spreekwoord veel word gebruikt. Het is niet een erg bekend spreekwoord. Mensen gebruiken vaak andere spreekwoorden als ‘De bokkenpruik op hebben. Mensen gebruiken vaker spreekwoorden als ‘Slecht gemutst zijn’. Of ‘sikkeneurig zijn’.